Digitalisering af drejeskive 

Rocos drejeskive er benyttet af mange modelbanebyggere. Jeg har selv en sådan og har gennem forskellige forsøg fået den digitaliseret, således den kan styres med WinDigiPet. Ved ombygningen skal den originale styreboks udskiftes med et nyt print. Forbindelsen til drejeskiven kan klares uden problem, da der på det nye print er stik til drejeskivens fladkabel. Desuden skal der en dekoder til valg af spor, hvor drejeskiven skal stoppe.
 
Hent en nøjere beskrivelse af mit forslag til digitalisering her.
 
HEX fil til dekoderne kan hentes her.

Märklin/Fleischmann drejeskive 

Märklin og Fleischmann har fremstillet en drejeskive i samarbejde. Her er en beskrivelse af, hvordan jeg har digitaliseret den.
 
Først nogle betragtninger af, hvordan den fungere originalt. Driften foregår ved hjælp af et tandhjul, der sidder yderst i broen og griber ind i en tandkrans i drejeskivens grav. Når dette tandhjul bliver drejet en kvart omgang, er broen flyttet fra et tilslutningsted til det næste. I dette tandhjul er der fire udfræsninger med en stoppal som sørger for at stoppe broen præsis ud for et tilslutningsspor. Denne pal aktiveres med en elektrisk magnet, der også aktivere en kontakt til broens motor. Både motor og magnet forsynes gennem en 3 leder. Skal broen drejes tilslutter man spænding på motorens forsyningsledere. Derefter spænding til magneten. Magneten fjerner palen fra tandhjulet og samtidig slutter kontakten til motoren.
 
Drejeskiven bevæger sig nu indtil spændingen til magneten fjernes. Når tandhjulet er ud for det næste spor falder palen ind i en af de fire udfræsninger, samtidig med kontakten til motoren brydes.
 
Ved digitalisering af drejeskiven er det derfor den vigtigste opgave at få afbrudt spændingen til magneten, når broen er ankommet til det ønskede spor. Her har jeg anvendt to forskellige løsninger. Ved 3 skinne drift har jeg brugt forbindelsen til broens midterlederen. Den giver via en fjedrende tap forbindelse til tilslutningssporets midterleder. Tilslutningssporet er derfor isoleret fra på midterlederen og får kun forbindelse til midterlederen fra broen. Digitalstyringen til drejeskiven kan bruge dette til bestemmelse af, hvornår broen skal stoppe.
 
Denne metode har dog nogle ulemper. Vil man have tilbagemelding til et PC program om der er lokomotiv på broen, og ønsker man at anvende strømmåling dertil, vil den give falske tilbagemeldinger. Dog kan tilbagemeldingen fra broen gives ved at isolere den ene skinne og anvende denne til tilbagemelding. Kører man 2 skinne, kan midterlederen ligeledes anvendes, men så må man have tilslutningsspor beregnet til 3 leder system.
 
En alternativ metode er at installere IR dioder under broen og tilsvarende IR modtagerdioder i drejeskiven ved tilslutningssporene. Denne metode kan anvendes uanset, hvilket system man kører. Det kan også anvendes ved ældre Fleischmann drejeskiver uden midterleder på broen.
 
Der er en PDF fil med en beskrivelse af de omtalte metode her.
 
HEX filer kan hentes her (Kun til DCC)